Nosdutt

NosTarget (nose target)

På Greg Derrett-kursen informerade han om ”sin” metod, nose target. Ska försöka beskriva den nu… Anita, du kanske kan fylla i luckorna ?  Obs att jag kan ha missuppfattat något så läs med en smula eftertanke.

Mina anteckningar från lektionen om kontaktfält (kf):

Ta tid. Börja när hunden stiger på hindret och sluta tiden när den uppnått ditt kriterium för kontaktfältet.

För att konkurrera på VM-nivå behöver man följande tider:

Balans 1,7 sek large, 2,0 sek s/m
A-hinder 1,2 sek all size
Gunga 0,8 sek large 1,2 – 1,3 s/m
Slalom 2,3 sek (skriver den här också även om det inte är ett kontaktfält)
Fame hade 2,5 balans, 2,3 på A och 1,5 på gungan samt 3,6 i slalom. Hon ”förlorar” alltså 3,9 sek på nuv. teknik o fart…  Lite osäker på om jag uppfattade hennes tider rätt (Anita?). Låter lite för bra i mina öron.

Varje hund är en spegelbild av dig som tränare.

Kontaktfälten ska ha:

– clear criteria (du ska veta exakt hur det ska se ut och se till att det förblir så)
– high reinforcement (hög belöningsnivå)
– independent (du ska kunna bete dig hur som helst och hunden ska utföra sitt kf tills du ger släppkommando)
– verbal release (muntilgt släppkommando dvs. när hunden får lämna kf, får inte kombineras med rörelse och hunden ska explodera på släppkommandot)

Han börjar träna kontaktfält när hunden är 15-16 månader. Den ska vara VÄL musklad för att orka den här träningen.
Han har ”perfect stay, contacts, weaves before competing”….

Vi är bad bad bad på att belöna.

Nostarget
Fördelen med metoden är att hunden får vikten på bakdelen vilket gör att det är mindre risk att den ”ramlar” av kf. Med 2+2 hamnar vikten ofta på frambenen och då är det svårare för hunden utföra snabba kf.
Han sa: Prova stå på knä på en stol med händerna på golvet och gör en nostarget så förstår ni.

1. Börja lära hunden trycka nosen mot handflatan. (Handtouch – det börjar han med när hunden är 6 veckor). Han menar på att man kan h a handtouch som ”belöning” sen i alla möjliga sammanhang tex. lydnad.
Den ska trycka så hårt att den rynkar sig lite. Ha hög belöningsnivå. Belöna för 1 tryck, sen för 2 tryck och sen omväxlande för olika antal duttar. Låt den picka som en kyckling. Släng era fina matskålar och ge maten som belöning… Click for action treat for position, dvs godiset ska komma nära handflatan. Träna gärna på era gamla hundar innan ni ska lära upp en ny. Det krävs teknik för att hantera klicker godis och sen target.
Oklart: hur länge ska den dutta handflatan innan man börjar med target? (Anita?)
Hundens inställning här och sen på kf ska vara: ”I’m nosetouching until I get my click”

2. Targeten ska vara genomskinlig och stor som ett kontokort. Han använde plexiglas. Man lägger target i handflatan och låter den sen gradvis förflytta sig ned på golvet. Än så länge spelar hundens övriga position ingen roll (om jag fattat rätt).

3. Själva beteendet. Det lär han in i en trappa, en trappa där man kan låta hunden hoppa upp från sidan. Har man ingen sån så kan man bygga en 4-stegstrappa av lastpallar som man ställer omlott. Sen får hunden halvsitta i trappan med 2 tassar på marken och dutta på target. Varför trappa? Jo för att om det skiter sig så spelar det ingen roll hur hunden springer en trappa.
När hunden fattat så ger man släppkommandot, kampar (viktigt) hunden runt sig och tillbaks från sidan av trappan så den får hoppa upp och springa ner till sin target. Den enda stund hunden inte är belönad är när den är på trappan på väg till sin target.
Han kallar det circle-game. Cirkeln blir större och större så till slut tar den hela trappan (upp och ner).
Detta tränar han i 6 veckor och då har han gjort det på FYRA olika ställen. Därefter börjar han träna på en riktig balansbom.
Är lite osäker på hur han gjorde med släppkommandot efter c/t (click & treat). Anita!? Bad han om en dutt till?

4. Träna släppkommando separat. Hunden ska explodera på släppkommandot som gärna får vara ett hetsigt okej. Men inga kroppsrörelser inblandade. Alla på kursen blev avklädda här, även de som trodde dom hade ett befäst kf.

5. Släckte targeten (tog bort den) gjorde han genom att klicka, belöna lite uppåt, dra bort target med foten. Klicka för dutt på golvet. Det funkade nästan alltid, sa han. Och gjorde det inte det så var det enkelt peta dit den igen.

6. När han för ut beteendet på balansbommen så lägger han ner nedfarten så att den högsta delen inte är högre än att hunden kan hoppa upp på den. Sen kör han circle game i 6 veckor.

Han tränar 3-4 ggr per vecka och 2 x 15 minuter.

7. När han för ut beteendet på A-hindret så ska det sänkas så högsta delen är 35 cm och så kör man circlegame där. A-hindret ska tas i språng som är lika stora ner som upp. När 35 cm sitter så släcker han bort target och börjar höja gradvis. Säger man släcker? Han sa fade men jag hittar inget bra svenskt ord…
När hunden utför ett korrekt kontaktfält på A-hindret så ska ryggen ha samma lutning som hindret, dvs tyngd på bakbenen men den ska inte sitta.
6 veckors träning även här.
Framgick inte om han tränade detta parallellt med balans och gunga? Anita?!

8. Gunga.
Först kör han bang-game. Dvs. någon person får stå och smälla med gungan medan han leker med hunden. Detta för att hunden inte ska bry sig om ljudet.
Man ser till att ha ett bord eller bygger lastpallar som blir så höga att man kan ställa gungan emot bordet så den inte rör sig och hunden kan göra sitt kf på bordet och sen kliva av där. (han hade ett höj- och sänkbart bord). Sen sänker man bordet – alt tar bort pallar gradvis så att gungan får börja röra sig.
Hunden ska alltså ha framtassarna i luften när gungan slår ner.

Kontaktfälten är alltså lika på alla kontaktfält.

Uppfarter skiter han i. Skulle han behöva träna dom så skulle han köra 2 på 2 av.

Hans ena hund vaktar kontaktfält…